In mijn vorige blog heb je kunnen lezen hoe onderrapportage en belemmerende overtuigingen bij de client ervoor kunnen zorgen dat het begeleidingsproces stagneert. In deze blog lees je hoe clienten die willen afvallen hun activiteiten patroon kunnen overschatten.

In deze blog lees je hoe mensen door het overschatten van hun activiteitenpatroon het afvallen verhinderen. Want mensen (met of zonder overgewicht) zijn geneigd om hun activiteitenpatroon te overschatten. Ook het aantal kcal. wat verbruikt wordt door een activiteit kan ruim worden overschat.

In mijn praktijk merkten ik regelmatig op dat clienten wel dachten dat ze de beweegnorm van een half uur bewegen per dag gemakkelijk haalden, terwijl dat in de praktijk aanzienlijk minder was, een stappenteller gaf dan heel iets anders aan, soms wel minder dan een kwartiertje per dag. Ook het aantal calorieën dat verbruikt werd door te sporten werd regelmatig flink overschat. Zo ging een vrouw van 75 kilo regelmatig een rondje van 5-kilometer hardlopen. Ze verbruikten daar rond de 350 calorieën mee. Op de vraag hoeveel ze dacht te hebben had verbruikt aan kcal. antwoorden ze dat dit ongeveer 800 calorieën moest zijn. Ze dacht dat het rondje ruim voldoende was om een pizza te verbranden…

Maak je client bewuster door het calorieverbruik beter in te schatten met een behulp van een sport app waarmee lengte, gewicht en andere gegevens kan worden ingevoerd. Als je client de neiging heeft om meteen na het sporten de koelkast in te duiken, leer hem dan gezondere keuze’s te maken en maak hem ervan bewust dat dit gedrag het afvallen stagneert; het calorieverbruik haal je gemakkelijk weer in als je na een training jezelf beloont met een smoothie of iets lekkers bij de koffie.

Ook het drinken van sportdrankjes kan het calorieverbruik van het sporten teniet doen; 1 fles (500 gram) sportdrank, hypertoon bevat 330 kilocalorieën, voldoende om het voorbeeld van het genoemde rondje hardlopen teniet te doen. Ook ‘gezonde’ energierepen en notenrepen bevatten genoeg energie om de verbruikte energie van een uurtje sporten weer aan te vullen, en dat geldt ook voor de zelfgemaakte noten/vruchten repen. Veel clienten hebben hier geen erg in en denken dat ze er juist goed aan doen om zo’n voedzaam en calorierijk tussendoortje te eten of te drinken. Ze hebben niet in de gaten dat ware het aantal totale calorieën het energieverbruik vaak ruim overschrijd.

In mijn volgende blog lees je meer redenen die het afvallen kunnen stagneren.