Het starten van je eigen (gewichtsconsulenten) praktijk

Als aanbieder van de opleiding tot gewichtsconsulent en leefstijl gerelateerde workshops kom ik regelmatig vrouwen tegen die aanlopen tegen het ondernemerschap. Want als je als gewichtsconsulent, diëtist of coach je eigen praktijk wil gaan opstarten heb je meer kennis nodig dan die over voeding, leefstijl en gezondheid; je moet je gaan verdiepen in het ondernemen en dat is een vak op zich! Veel nieuwe vragen komen op je af: ‘Hoe start ik mijn praktijk? Hoe ga ik mijn geld verdienen? Welke reclamemiddelen zijn effectief en welke tarieven moet ik vragen?’ Deze vragen verdienen ruimschoots je aandacht. Op het gebied van ondernemen moet je veel vragen duidelijk zien te krijgen en belangrijke keuzes gaan maken. In deze serie blogs wil ik, als ervaren onderneemster met veel kennis over de gewichtsconsulenten praktijk, je op weg helpen naar een succesvol ondernemerschap en je helpen om goede keuzes te maken.

Deel 1. Een gewichtsconsulenten praktijk starten vanuit je eigen huis of toch liever een praktijkruimte huren?

Begin je je praktijk vanuit je eigen huis of kies je er toch liever voor om elders een praktijkruimte te starten? De eerste keuze lijkt voor de hand te liggen: het geeft veel vrijheid, is gemakkelijk en ook nog eens goedkoop! Maar is je (huur)huis wel een geschikte locatie voor dit doel en mag dit eigenlijk zomaar? Hier een overzicht van de voor- en nadelen van een praktijk aan huis.

Is het toegestaan een gewichtsconsulenten praktijk aan huis te starten?

Mag dat eigenlijk wel, een logeerkamer, zolder of garage van het huis gebruiken als praktijkruimte voor jouw (gewichtsconsulenten)praktijk? Het antwoord op deze vraag is: ja, maar niet zonder toestemming van gemeente. Indien je in een huurhuis woont zal je bovendien nog moeten checken of dit mag van de woningverhuurder. Veelal zijn de regels hierover teruglezen in het huurcontract.

Bij de gemeente kun je opvragen wat het bestemmingsplan van jouw woning is. Zeer waarschijnlijk heeft jouw huis een woonbestemming. Dit hoeft trouwens geen belemmering te zijn; het kan toegestaan worden om bedrijfsactiviteiten in een woonhuis uit te oefenen maar er moet wel een aparte regeling worden getroffen. Deze regeling bevat voorschriften waarmee hinder voor de omringende buurtbewoners wordt voorkomen. De belangrijkste hiervan zijn:

  • Je praktijk is en blijft een eenmanszaak; hij wordt alleen gerund door jou.
  • De praktijk blijft ondergeschikt aan de woonfunctie: je huis moet er gewoon als woning uit blijven zien.
  • Niet meer dan 30% van het huis mag gebruikt worden als praktijkruimte
  • Geen reclame-uitingen aan de gevel of raam.
  • Je cliënten mogen geen parkeer overlast veroorzaken.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om geen toestemming te vragen en gewoon je praktijk te starten maar besef dan dat je kwetsbaar bent als beginnende gewichtsconsulent en je het risico loopt dat je onverhoopt weer moet stoppen met je praktijk. Dat is niet ondenkbaar want omwonende kunnen bijvoorbeeld een klacht indienen over jouw praktijk en dan is de gemeente verplicht om hier een onderzoek over op te starten.

Voordelen van een gewichtsconsulenten praktijk aan huis

Het grote voordeel van een praktijk aan huis is de grote vrijheid die dit je geeft. Je bepaalt zelf wanneer je praktijk open is, hoe je je praktijk inricht en als je tussen een twee cliënten even geen consult hebt kan je gewoon even de was ophangen of de kinderen van school halen.  Anderen voordelen zijn:

  • Vrijheid; je start en eindigt met werken hoe jou dit uitkomt;
  • Je hebt geen reistijd en bespaart reiskosten.
  • Je bent geen kosten kwijt aan huur voor een praktijkruimte;
  • Het is gemakkelijk te combineren met je gezinsleven: je luncht met de kinderen, laat even de hond uit of doet even boodschappen.

Er zijn ook nadelen: 

  • Je werk en privéleven kunnen behoorlijk door elkaar heen gaan lopen. Wat doe je als jouw kinderen herrie maken tijdens een consult? Hoe scherm je jouw privé-leven voldoende af zodat je cliënt een professionele indruk van jou blijven houden?
  • Niet alle woningen zijn geschikt om er een praktijkruimte in onder te brengen. Kun je jouw huis voldoende inrichten als professionele ruimte? Is er ruimte voor een wachtkamer? De belangrijkste vraag hierbij is; geeft jouw praktijk een professionele en betrouwbare indruk of krijgen je cliënten het gevoel dat je jouw praktijk er maar een beetje bij doet. Vraag familieleden of vrienden je hierin eerlijk te adviseren.
  • Praktijk houden in een gezondheidscentrum of sportschool zal automatisch leiden tot doorverwijzingen en samenwerkingsverbanden. Bij een praktijk aan huis moet je veel meer je best doen om te netwerken en om je cliënten te bereiken;
  • Thuis werk je op een eigen eilandje en zie je geen collega’s. Er is niemand met wie je kunt sparren, stoom af kunt blazen of met wie je even koffie drinkt. Ga voor jezelf na of je dit een issue vindt.
  • De kosten van een praktijk aan huis (energie, deel van de hypotheek) kunnen niet gemakkelijk als kosten worden opgevoerd voor de belasting. Hierover zijn regels maar die zijn erg streng. Zo moet je praktijkruimte een eigen opgang hebben en de praktijk moet volledig splitsbaar (apart verhuurbaar) zijn. Meer informatie over aftrekpost praktijk aan huis vind je op de website van de belastingdienst.

De volgende blog uit deze serie verschijnt op donderdag 12 januari.  Hierin bespreek ik de voor- en nadelen van een beroepsvereniging zoals de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland). 

Wil je op de hoogte worden gehouden van onze activiteiten en nieuwsberichten? Schrijf je in op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook