Eerste hulp bij cliënten motivatie.

Als docent van de opleiding gewichtsconsulent hoor ik regelmatig dat het motiveren van cliënten als een moeilijke kant van het vak wordt ervaren. Ook van ervaren collega’s, die al heel wat jaren in het vak meedraaien, hoor ik dat dit onderdeel van het begeleiden als lastig word beschouwd. Ik besteed tijdens de opleiding voor gewichtsconsulent daarom veel aandacht aan dit onderdeel.

Zo behandelen we in de les gesprek- en motivatietechnieken de volgende casus:

Richard zegt graag te willen afvallen, maar in de praktijk blijkt hij maar weinig te willen veranderen aan zijn voedingsgewoontes. Zo laat hij in het weekend z’n biertjes (zo’n 4 per avond…) niet staan (vroeger bleef ik ook gewoon slank terwijl ik toen nog meer dronk…). En hij wil regelmatig fastfood blijven eten (anders is dat zielig voor zijn kinderen…) Afspraken om het drinken en het snacken te beperken stranden, want zoals hij dat zelf zegt: “Ik doe dat allang niet meer zoveel als vroeger en de keren dat dit gebeurt moeten wel leuk en spontaan blijven”. 

In de loop van het begeleidingstraject stijgt het vermoeden dat hij zichzelf en de gewichtsconsulent voor de gek houdt en dat hij vaker “scheef’ gaat dan dat hij aangeeft. Zijn gewicht neemt niet verder af en hij komt zelfs iets aan. Hem daarmee confronteren strand in een discussie waarin hij aangeeft dat hij het zelf ook niet snapt; “ Ik heb al zoveel veranderd, waarom val ik niet af? ”. Geconfronteerd met de realiteit (je blijft drinken en snacken) brengt hij verzachtende omstandigheden aan als; het is een lastige tijd voor hem en de week liep heel anders dan normaal. 

We bespreken het in de les en de cursisten valt het gebrek aan zelfkennis en motivatie op. Er wordt gezocht naar manieren om hem die te geven. Er komen veel praktische adviezen uit het gesprek. De studenten herkennen deze casus uit hun eigen ervaringen die ze hebben met proefcliënten. Ze zien het als hun taak om het gebrek aan motivatie en zelfkennis te doorbreken. “Wat kunnen we doen om dit soort cliënten te motiveren?” Ze voelen het als een taak om hier iets aan te doen. Bijna alsof motivatie een medicijn is wat ze kunnen voorschrijven.

“Kan dat?” vraag ik ze. “Is motivatie iets wat je kan voorschrijven of weggeven ?” Er volgt een discussie waaruit het volgende gedestilleerd kan worden: motivatie is een gevoel dat de cliënt zelf moet weten op te brengen. Hij of zij is tenslotte degene die wil veranderen! Het is een gevoel dat aanzet tot het beginnen én afmaken van het begeleidingstraject en dat de cliënt aanzet tot bepaald gedrag. Jouw cliënt moet dat gevoel voor een groot deel al zelf ervaren en willen vergroten. Hij of zij is hier zelf verantwoordelijk voor. Met andere woorden: Als je cliënt de deur niet open doet voor het versterken van dit gevoel, kan je blijven kloppen totdat je een ons weegt, en heel veel oplossingen aandragen, maar de cliënt zal vanachter zijn gesloten gordijnen zich alleen maar verstoppen…

De deur moet dus eerst open staan wil je een succesvol begeleidingstraject kunnen aangaan. Je cliënt moet eerst zelf het gevoel krijgen dat verandering mogelijk is en dat hij dat met jouw begeleiding voor elkaar kan krijgen. Is hij zover? Dan kan je ervoor zorgen dat je client gemotiveerd blijft en dat hij zijn motivatie verder vergroot. Hoe? Mensen die willen veranderen bevinden zich in bepaalde stadia. Als je deze stadia’s goed herkent, kan je inspelen op wat je cliënt van jou nodig heeft! Succes verzekerd!

Volgende week zal ik in een nieuwe blog ingaan hoe je de verschillende stadia’s kunt herkennen en hoe je daar als gewichtsconsulent op kunt anticiperen. Ik zal dit doen met behulp van een handige tool die je direct kunt inzetten in jouw begeleidingstraject. Wil je deze tool in jouw postvak ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Als je al bent ingeschreven ontvang je hem automatisch in jouw postvak.

Herken je dit soort situaties? Graag hoor ik van je hoe jij hiermee omgaat. Heb je een vraag of reactie? Laat deze voor me achter. Ik reageer graag!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren