Regelmatig wordt mij de vraag gesteld wat nou de succesformule is voor een goedlopende praktijk als gewichtsconsulent. Een antwoord op deze vraag moet ik je schuldig blijven want een succesformule bestaat niet maar wat je wel gaat helpen om succesvoller en krachtiger te worden is om even stil te staan bij op de volgende punten:

  • Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom mensen bij jou aan willen kloppen voor hulp? Waarin maak jij het verschil als gewichtsconsulent? Wat heb jij te bieden wat nog niet gratis wordt aangeboden door instellingen, gezondheidsvoorzieningen of te vinden op internet? Benadruk deze unieke factor op je website, social media en uitstraling want hiermee kun jij je onderscheiden en val je op tussen al die honderden andere aanbieders.
  • Het is voor veel mensen een verademing als ze er niet meer alleen voor staan maar samen met jou iets kunnen doen tegen die ongezonde leefstijl of die kilo’s. Wees je ervan bewust dat juist jouw steun een van de sterkste kanten is waarmee je mensen in jou praktijk krijgt. Specialiseer jezelf daarom op dit gebied. Denk hierbij aan mindfulness, NLP en motiverende gespreksvoering.
  • Hoe weet jouw toekomstige clientèle wat de kracht van jouw begeleiding is?  Sluiten je blogs en uitingen op social media hierop aan?  Is het mogelijk om bijvoorbeeld een workshop kunnen geven die aansluit bij jouw sterke punten?
  • Voordat clienten bij je aankloppen moet er heel wat gebeurt zijn. Ze gaan niet zomaar naar een vreemde voor hulp. Horen dat je het ‘niet goed doet’ is kan bijzonder pijnlijk zijn. Bouw daarom een band op met je toekomstige clienten. Ga ervan uit dat dit even de tijd nodig heeft. Stel je persoonlijk op in je uitingen, je website’s en je socialmedia profiel. Doe dit door foto’s over jezelf te plaatsen, door persoonlijke ervaringen te delen en door te praten vanuit de praktijk en niet vanuit de wetenschap of de boeken. Mensen zullen je op deze manier sneller vertrouwen en naar je toestappen als ze je advies en steun nodig hebben. Want wees nu eerlijk; hoe lastig is het om je tekortkomingen te erkennen en met de “billen bloot’ te gaan
  • Als clienten nu eenmaal bij jou in de praktijk gekomen zijn investeer dan verder in een goede band. Toon begrip, laat iets van jezelf zien, stel jezelf niet als de ‘alles wetende professional’  op maar als een begripvolle gids die meedenkt en steunt. Stap niet in de valkuil dat je weleens orde op zake zult stellen want dan loop je het gevaar dat jij verantwoordelijk wordt gesteld voor wat er niet lukt of minder loopt. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Schrik er niet van als clienten andere beslissingen nemen dan dat jij zou doen. Geef ze voorlichting maar laat ze altijd zelf beslissen.