Aan de slag met jouw acquisitie activiteiten.

Heb jij een eigen praktijk? Dan heb je vast al gemerkt dat acquisitie een essentieel onderdeel is van jouw onderneming. Voor veel ondernemers is dit toch een struikelblok. Want hoe vind je nieuwe cliënten en hoe zorg je ervoor dat ze de drempel nemen om bij je te komen?

Tip 1:  vraag jezelf goed af wat jij kunt betekenen voor je nieuwe cliënten.

Wat levert het op om jouw praktijk te bezoeken en waarom moeten ze juist bij jou zijn? Wanneer je dit lastige stuk duidelijk hebt (toegeven, dat is best lastig), dan heb je al een hele stap gezet om jouw acquisitie effectiever te maken. Want als jij het niet kunt uitleggen dan zullen je toekomstige cliënten het zeker niet begrijpen.

Tip 2: verdiep je goed in jouw toekomstige client.

Maak eens een profielschets van jouw toekomstige client. Wat vinden ze leuk, waar komen ze en vooral: wat hebben ze van je nodig? Knoop gesprekken aan met je doelgroep en zorg dat je je goed in ze verdiept. Alleen als je weet wie je doelgroep is kan je ze goed bereiken.

Tip 3 : zie niet (langer) op tegen acquisitie activiteiten.

Kies een manier die je leuk vindt en die bij jou past. Wees daarin jezelf. Alleen zo geef je jouw creativiteit een kans. Twijfel hierbij niet over jouw waarde als expert op jouw vakgebied en om jezelf in de markt te zetten. Wat jij kan geven is je committent, inzet en liefde voor je vak en daar kan niets en niemand tegenop. Jij geeft je client veel om tot een optimaal resultaat te komen, zorg dat je dit niet onderschat, erken je waarde en stem je uurtarief daarop af!.

Tip 4: bouw een band op met je toekomstige cliënten.

Doe dit door waardevolle informatie met ze te delen; bijvoorbeeld goede tips of tools aan te reiken. Je kunt gratis advies geven in je nieuwsbrief of via social media. Dit geeft vertrouwen en zorgt ervoor dat jouw toekomstige cliënten je iets gunnen; klandizie. Dit krijg je niet van de een op andere dag voor elkaar dus wees geduldig; soms duurt het wel een jaar (of meer) voordat iemand de stap neemt om jouw hulp in te schakelen.

Tip 4: ontmoet je toekomstige cliënten live en leer je doelgroep kennen.

Bied bijvoorbeeld een gratis intakegesprek aan of organiseer een voorlichtingsactiviteit. Mensen kunnen zo zien wie jij bent en wat je te bieden hebt. Stel niet als eerst doel het verkopen van je diensten maar het opbouwen van vertrouwen. Nieuwsbrieven of social media onderhouden deze band, zorg er daarom voor dat jouw doelgroep met jou in contact blijft. Je kunt voor dit doel bijvoorbeeld vragen om een e-mailadres waar jij je nieuwsbrieven naartoe kunt verzenden.

Tip 5: zoek naar vormen die je leuk vindt.

Of je nu op een gezondheidsmarkje staat, presentaties houdt of voorlichting geeft: het werkt alleen als het bij je past! En omdat in acquisitie veel energie gaat zitten hou je het zo ook vol. Houd je niet van social media of netwerken? Doe het dan vooral niet want er zijn zoveel leuke andere manieren om je toekomstige clientèle te verleiden. Hou je ogen en oren goed op en en kijk regelmatig bij je concurrentie want je laten inspireren mag altijd! Gebruik je creativiteit en je intuïtie voor jouw eigenwijze marketingvorm en je zult zien dat dit jouw ideale client aantrekt.

Tip 6. zet vandaag nog die eerst stap!

Er zijn altijd wel redenen om je acquisitieactiviteiten uit te stellen: je bent nog niet zo ver, het is nog niet goed genoeg of je moet eerst nog even …… Laat uitstel gedrag je niet belemmeren en begin! Ga stap voor stap aan de slag en trek het je niet aan als de eerst pogingen op niets uitdraaien; acquisitie is vooral gewoon doen, uitproberen, ervaren en leren.

Veel succes!

Heb je nog vragen die je mij wil stellen naar aanleiding van deze blog? Schroom niet om ze hieronder te stellen! Nog meer tips ontvangen rondom het starten van een eigen praktijk? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en/of like onze Facebook pagina